Wat is noodzakelijke kennis voor een leerling van 14 tot 16 jaar? Daar is de afgelopen tijd veel over gedebatteerd, en de het antwoord drukt zich uit in een uitgebreide opsomming aan onderwijsdoelen. Wat heeft dat voor invloed op de leerling, en meer specifiek, de leerling die het moeilijk heeft met lezen?

De nieuwe onderwijsdoelen zijn opgedeeld in tal van interessante categorieën: burgerschap, duurzaamheid, sociaal-relationele competenties en meer zijn belangrijke zaken die leerlingen in de tweede graad secundair onderwijs onder de knie moeten krijgen. Het spreekt voor zich dat deze soms zware en ingewikkelde thema’s ook zware en ingewikkelde boeken met zich mee kunnen brengen. Daarom willen wij bij Lezen voor Iedereen onze boeken in gemakkelijke taal nog eens in de kijker zetten, zodat moeizame lezers een alternatief kunnen vinden in onze boeken terwijl ze toch de nodige competenties behalen voor de onderwijsdoelen van hun jaar.

Allereerst willen we benadrukken dat fictielezen een heel belangrijke troef kan zijn in het onder de knie krijgen van bepaalde competenties. Zo lees je in onze serie Leeslicht over heel veel verschillende soorten personages die in contact staan met andere personages en de maatschappij. Zo kan onze hertaling van het YA-boek The Hate U Give een passende illustratie zijn voor het leren over discriminatie in onze samenleving, wat aansluit bij het onderwijsdoel “Burgerschap”. Maar ook boeken zoals Wij slaven van Suriname of onze verschillende boeken over Anne Frank kunnen dienen als extra illustratie bij de onderwijsdoelen, hier bijvoorbeeld voor het onderwijsdoel “Historisch Bewustzijn”. Onze makkelijk lezen boeken bestaan uit korte zinnen en gemakkelijk taalgebruik, waardoor ze toegankelijker zijn voor leerlingen die moeilijkheden hebben met lezen dan de vaak eentonige en saaie schoolboeken waaruit leerlingen hun leerstof meekrijgen.

Naast de logische voordelen voor de groei van de student voor het vak Nederlands en de boven vermeldde voordelen voor andere onderwijsdoelen, willen wij graag nog een onderwijsdoel in de kijker zetten waarbij wij geloven dat onze boeken een troef kunnen zijn. Leren leren is zeer belangrijk in het secundair onderwijs. Onze makkelijk lezen boeken kunnen dienen als een uitgewezen tussenstap naar teksten van een hoger leesniveau bij competenties als begrijpend lezen. Deze tussenstap zorgt ervoor dat de leerling de competentie onder de knie kan krijgen en motivatie kan opbouwen of behouden, wat cruciaal is in het onderwijs dezer dagen, zoals we eerder uit de doeken deden in dit artikel.

De nieuwe onderwijsdoelstellingen zijn dan misschien wel strikt, maar wij geloven dat fictielezen in gemakkelijke taal een uitstekend hulpmiddel is voor moeizame lezers. Zo kunnen zij op schema blijven, motivatie behouden en het schooljaar met vrucht afsluiten.

Ben je nu benieuwd naar wat wij nog in de aanbieding hebben? Neem dan zeker een kijkje op onze website.