Bel ons: 0031 20 520 60 70

Lezen voor Iedereen

Skip to Main Content »

You're currently on:

Onze boeken achter tralies

Op 13 oktober is het de dag van de gevangeniseducatie. In heel Europa staan dan de schijnwerpers op scholing en opleidingen voor gedetineerden.

Uiteraard zijn opleidingskansen tijdens detentietijd bijzonder waardevol: niet alleen verzacht het de tijd in de gevangenis, het bereidt de gedetineerden ook beter voor op hun vrijlating. 

Bovendien zijn heel veel gevangenen kortgeschoold. Niet zelden ligt daar de kiem van hun problemen. De tijd in de gevangenis is een kans om daar iets aan te doen.

Op de website met het opleidingsaanbod per gevangenis zie je dat er in veel gevangenissen ook nt2 (Nederlands als tweede taal) gegeven wordt. En er zijn ook enkele leesprojecten.

Daarbij komen onze boeken in makkelijke taal natuurlijk goed van pas. Zo komen onze boeken dus wel eens achter de tralies terecht.

Een bijzonder toepasselijke titel uit ons aanbod  is Vast, uit de serie Thuisfront.

Het gaat over Jim, een jongen van 16. Zijn vader zit in de gevangenis. Hij schaamt zich dood en is heel kwaad op zijn vader. Want door zijn domme schuld laat hij zijn hele gezin in de steek.

 Maar Jim ontdekt dat hij niet de enige van zijn school is met familie in de gevangenis. Stilaan gaat hij de dingen anders bekijken….

Vast is een boek uit de serie Thuisfront. Daarin gaat het over problemen waar jongeren thuis mee te maken krijgen.

Vast is een zeer aangrijpend verhaal, heel leerrijk om te lezen. Het leesniveau is A2/B1.

Het kan ingezet worden op school, om het thema gevangenis bespreekbaar te maken in de klas. Omwille van de herkenbaarheid zal het zeker ook de gedetineerden zelf aanspreken.

En dankzij het aangepaste leesniveau is het ook haalbaar voor de gedetineerden die een nt2-cursus volgen.

Deel dit bericht:

 

Lezen voor Iedereen

Voor veel mensen zijn 'gewone' boeken veel te moeilijk. Daarom maakt uitgeverij Lezen voor Iedereen romans en werkboeken in eenvoudig Nederlands. Door een eenvoudigere verhaalstructuur, kortere zinnen, grotere letters, eenvoudigere grammatica en makkelijkere woorden. Zo kunnen jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen opeens wél een boek uitlezen. Dat geeft zelfvertrouwen en brengt het plezier in lezen terug.

 

Keurmerk Makkelijk Lezen

 

Bekijk nieuwsarchief

Producten

Nieuws