Bel ons: 0031 20 520 60 70

Skip to Main Content »

You're currently on:

Leesplezier tijdens de versoepeling

De scholen gaan voorzichtig weer open. Ook het volwassenenonderwijs mag met mondjesmaat zijn cursisten weer verwelkomen.

Toch zal onderwijs op afstand een grote blijven spelen. Nu en waarschijnlijk voor altijd. De lockdown heeft leraars digitaal onderwijs laten ontdekken. Ze hebben gemerkt dat leerlingen ook thuis theorie kunnen studeren oefenen.

Maar digitaal onderwijs heeft ook zijn beperkingen. Af en toe fysiek samenkomen in de klas blijft zijn meerwaarde behouden.

Dan kan de leraar groepsdynamiek beheren, moeilijke theorie nog even herhalen of klassikaal dingen bespreken. "Flipping the classroom" heet zoiets.

Thuis studeren, samen bespreken en verwerken is een methode die al jarenlang aangeprezen wordt. Lees maar dit artikel van Klasse, gepubliceerd in 2015 (!) en actueler dan ooit.

Leesonderwijs past perfect in deze formule. Want het lezen zelf blijft een individuele activiteit. Gezellig met een (e)-boekje in een hoekje. Ook verwerkings- en inleefopdrachten kunnen voor een groot deel thuis gebeuren.

En af en toe kom je met de klas samen om het verhaal te bespreken. Om te vertellen wat je dacht of voelde bjij het boek. Elkaar boeken aan te raden. De leesklas op zijn kop, dus.

Om leraars en leescoaches te blijven helpen tijdens deze lockdown bieden we enkele digitale dingen aan.

Maar een écht boek blijft ook zijn meerwaarde behouden. Je kan erin bladeren, hem vastpakken en ruiken. Daarom sturen we ook tijdens de versoepeling een cadeautje mee als je een boekenpakket van minimum 90 euro bestelt.

Lezen voor Iedereen

Voor veel mensen zijn 'gewone' boeken veel te moeilijk. Daarom maakt uitgeverij Lezen voor Iedereen romans en werkboeken in eenvoudig Nederlands. Door een eenvoudigere verhaalstructuur, kortere zinnen, grotere letters, eenvoudigere grammatica en makkelijkere woorden. Zo kunnen jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen opeens wél een boek uitlezen. Dat geeft zelfvertrouwen en brengt het plezier in lezen terug.

 

Keurmerk Makkelijk Lezen

 

Bekijk nieuwsarchief

Nieuws