Jims vader zit in de gevangenis. Al meer dan een jaar. Jim heeft het aan niemand verteld, want hij schaamt zich dood. Jim is zo boos op zijn vader, dat hij hem nooit meer wil zien. En hij gaat zijn vader ook écht niet opzoeken. Maar dan komt Jim erachter dat hij niet de enige is op school met familie in de gevangenis. En dat verandert alles ...
Auteur: Annie van Gansewinkel
Voor: jongeren vanaf 15 jaar
Leesniveau: A2/B1
Aantal pagina's: 104
Serie: Thuisfront
Meer over Vast en het thema
Er zijn duizenden kinderen in België van wie de vader of moeder in de gevangenis zit.
Kinderen schamen zich hiervoor, en durven er vaak niet over te praten. De gevolgen zijn voor kinderen erg groot. Er is vaak minder of zelfs te weinig inkomen. De nog wel thuiswonende ouder draait voor alle problemen op en is vaak boos en verdrieting. Kinderen willen wel contact met hun ouder in de gevangenis, maar toch ook weer niet. Zij zijn ook boos en verdrietig.
Door het uitgeven van Vast geeft Lezen voor Iedereen / uitgeverij Eenvoudig Communiceren extra aandacht aan jongeren wiens ouder in de bak zit. Ook geeft EC scholen handvatten om deze situatie bespreekbaar te maken. Als extra bij deze uitgave kunnen scholen lesmateriaal bestellen bij m.verhallen@eenvoudigcommuniceren.nl.
Bekijk hier het interview met Terry op de site van EC. Terry zijn vader zat in de gevangenis van Terry's 10e tot zijn 18e. Hij heeft het daar heel moeilijk mee gehad. Ook omdat hij zich schaamde en er met niemand over durfde te praten. Terry is nu ambassadeur van Exodus.