We volgen de 16-jarige Starr. Ze woont in een arme zwarte wijk, maar gaat naar een rijke witte school. Op een avond wordt haar beste vriend Khalil doodgeschoten door een politieagent. De agent dacht dat Khalil een drugsdealer was. Maar Starr weet dat Khalil onschuldig en ongewapend was. De buurt steunt de agent. Zij gaan ervan uit dat Khalil een crimineel was omdat hij zwart was. Starr kent de waarheid, maar durft ze wel te zeggen wat er echt gebeurd is? Het zal haar in een moeilijke positie brengen. Ze wil graag bij haar klasgenoten van school horen. En tegelijk ook bij haar vrienden uit haar buurt. Alleen zijn dat verschillende culturen. Met verschillende normen, waarden, regels en ideeën over de politie. Wat moet ze doen?

The Hate U Give is een krachtig Young Adult-boek over actuele thema’s zoals de Black Lives Matter-beweging, vooroordelen, racisme en identiteit.

Achter ons rijdt een politieauto met blauwe zwaailichten.
Dat is niet goed. Niet in deze buurt.
Khalil zet de auto langs de kant van de weg.
De politieauto stopt achter ons.
Mijn vader heeft het zo vaak gezegd:
‘Doe precies wat de politie zegt.
Zorg dat ze altijd je handen kunnen zien.
Maak geen onverwachte bewegingen.
Praat alleen als ze iets vragen.’
Ik hoop dat Khalil dat ook allemaal weet.

 

Op voorraad

Specificaties

Titel The Hate U Give
ISBN 978-90-8696-701-8
Auteur Angie Thomas
Vertaler / hertaler Jet Doedel
Leesniveau A2/B1
Serie Leeslicht
Aantal pagina's 104
Bindwijze Paperback
Illustraties Nee
Uitgave Hertaalde tekst
Taal Nederlands
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren
Thema Multicultureel, Realistisch, Samenleving
Leeftijd 14 - 18, 18 +

Inkijkexemplaar

Vaak meebesteld

Lesmateriaal bij: The Hate U Give
€ 25,00