Kniertje leefde ooit met haar man en hun vier zoons samen. Maar de vissersvrouw kreeg veel verdriet te verwerken. Haar man werkte als visser en verdronk op zee. Ook twee van haar zoons stierven op zee. Kniertje probeert zo goed en zo kwaad als het kan verder te leven. Ze werkt als schoonmaakster bij een rijke reder, de heer Bos. De vissers uit de buurt zijn bij hem in dienst.

Reder Bos doet alsof hij om zijn werknemers geeft. Maar eigenlijk kan hem niet schelen als zijn vissers verdrinken. Hij heeft belangrijkere dingen aan zijn hoofd: hij moet geld verdienen. Op hoop van zegen is een toneelstuk van Herman Heijermans, het is geschreven in 1900. In die tijd waren veel mensen arm. Heijermans wilde met zijn toneelstukken aandacht vragen voor armoede en onrecht.

Literaire klassiekers en moderne titels uit de Nederlandse literatuur, eenvoudig opgeschreven. Dat is de serie Literatuur voor beginners.

Op voorraad

Specificaties

Titel Op hoop van zegen
ISBN 978-90-8696-244-0
Auteur Herman Heijermans
Vertaler / hertaler Marian Hoefnagel
Leesniveau A2 of 1F
Serie Literatuur voor beginners
Aantal pagina's 80
Bindwijze Paperback
Illustraties Nee
Taal Nederlands
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren
Leeftijd 16 +

Inkijkexemplaar