Iedereen kent haar: schrijfster Yvonne Kroonenberg. Voor dit jubileumjaar schreef zij voor Eenvoudig Communiceren haar herinneringen over lezen op. Over leesplankjes en kronkelende rivieren. Over meisjesboeken en iPads. Alles gelardeerd met verhalen over laaggeletterdheid, over het nut van voorlezen en over de liefde voor de geschreven taal. Elk stukje is een afzonderlijk te lezen verhaal, en zo kun je tijdens je les iedere dag een stukje lezen met je groep. Zomaar. Omdat lezen zo fijn is!

Niemand dacht aan boeken lezen. Het gaf niks als je
het niet kon. Er waren er zoveel die niet konden lezen.
Dat veranderde. De scholen werden beter. Er kwam
leerplicht. Steeds meer mensen leerden lezen. Ze
veranderden er door. Want als je leest, is het net of

jij degene bent over wie het boek gaat.
Je verplaatst je in een ander. Dat schijnt heel goed te
zijn. Mensen die kunnen voelen wat een ander
meemaakt, zijn aardig. Ze begrijpen anderen. Als je
je nooit verdiept in het gevoel van een ander, word
je een botterik. Van lezen word je een beter mens.

 

Yvonne Kroonenberg heeft meegewerkt aan de Alfa Vlogs. Bekijk haar bijdrage op Wereldalfabetiseringsdag hier.

Op voorraad

Specificaties

Titel Ik lees nooit een boek
ISBN 978-90-8696-517-5
Auteur Yvonne Kroonenberg
Aantal pagina's 88
Bindwijze Paperback
Illustraties Ja
Illustrator Jitske Wadman
Taal Nederlands

Inkijkexemplaar