Bel ons: 0031 20 520 60 70

Skip to Main Content »

You're currently on:

Jeugdboekenmaand: ons cadeau

Maart is jeugdboekenmaand, de hele maand zijn er allerlei activiteiten en acties in Vlaanderen en Brussel. 

Wij grijpen de gelegenheid graag aan om ons uitgebreide aanbod voor jonge lezers in de kijker te plaatsen. Daarom hebben wij ons proefpakket jongerenboeken in makkelijke taal gelanceerd: tien titels uit verschillende reeksen, voor 80 euro. 

Daar bovenop krijg je tijdens de maand maart bij elke bestelling in onze webwinkel van 

Libel en jongen, De Kleine Johannes cover

minstens 25 euro een cadeau: De kleine Johannes, uit de reeks Literatuur voor Beginners.

De kleine Johannes als makkelijk lezen-boek

Johannes is een jongen die wonderlijke dingen beleeft in de dierenwereld, samen met de elf Windekind. Maar dan ontmoet Johannes kabouter Wistik en die wil dat de jongen op zoek gaat naar de waarheid. Hij moet op zoek gaan naar het boek waarin staat waarom alles is zoals het is. Het akelige mannetje Pluizer toont hem heel wat ellende in de wereld. En een wetenschapper vertelt hem dat hij zijn gevoel moet uitschakelen. En hij ziet ook Hein, de dood aan het werk. 

Wat begint als een sprookje, wordt dus altijd grimmiger. Dat staat symbool voor opgroeien en volwassen worden. 

Hertaling maakt toegankelijk

Frederik van Eeden schreef het boek al eind 19de eeuw. Toch  het past het in het moderne thema van de jeugdboekenmaand: wetenschap en techniek. Want het gaat ook over verwondering, over de zoektocht naar de waarheid en over illusie en desillusie.

De kleine Johannes is een verhaal met een diepe symboliek. Hertaler Heleen Bakker slaagde erin om het verhaal toegankelijk te maken voor moeizame lezers, zonder de diepgang te verliezen. De bijzondere avonturen van Johannes zullen jongeren boeien. Ze leveren bovendien veel stof op om over na te denken en over te praten. Daarom is het ook zeer geschikt om klasbreed te lezen. 

Een fragment:

“Is er ook een boekje waarin de waarheid staat?”, vraagt Johannes dan.

Ik heb veel gelezen”, zegt Wistik, “maar dat boekje nog niet. Toch moet het er zijn.” “Is het soms het mensenboek?”

“Nee, dat kan het niet zijn. Want het ware boekje moet geluk en vrede brengen. Er staat in waarom alles is zoals het is. Niemand hoeft dan meer iets te vragen of te verlangen.”

Bekijk nieuwsarchief

Nieuws